Egy barátom mesélt fagáz meghajtású autókról, kissé furán néztem rá. Rákerestem az információra és valóban. NAGYON ÉRDEKES
Forrás: Origó
Néhány idézet a cikkből:
„Elvittem műszaki vizsgára az 1938-as fagázüzemű Opel Olympiámat, és nulla volt a károsanyag-kibocsátása” – büszkélkedett egy 2009-es újságcikkben az akkor 84 éves baden-württembergi Willi Hoffman. A német öregúr veteránautója, amelynek még a dukkózása is eredeti, egy mázsa fával 250 kilométert tud megtenni. A csomagtartó mögött pöfög a „generátor”, amelyben a fahasábok légszegény módon faszénné égnek, ami közben gyúlékony hidrogén és szén-monoxid keletkezik.
A gázkeveréket részecskeszűrés és hűtés után csövön vezetik a motorhoz, ahol elégetéssel adja le az energiát. Nem is keveset, hiszen míg a fafűtés hatásfoka átlagosan 60 százalék alatti, egy fagázzal fűtött modern kazán (és motor) 85-95 százalékos hatásfokot ér el, az égés hőfoka elér az 1400 Celsius-fokot.
A Mr Wood Gasként ismert alabamai Wayne Keith 135 kilométeres sebességet ért el átalakított 1993-as Dodge Dakota pick-up kisteherautójával, amely száz kilométeren 25 kilogramm fát fogyaszt. Az elmúlt hat évben 260 ezer kilométert autózott teljesen ingyen, hiszen a farmján terem az üzemanyag. „
Akárcsak a fa, a biodízel is megújuló forrásnak számít, de üzemi feldolgozást igényel, ezzel szemben a fát csak ki kell vágni és szárítani.
Öt éven belül minden teherautó fagázüzemű lesz” – ezt még 1925-ben jósolta Louis Renault autógyáros, és majdnem igaza is lett. A második világháború ínséges, üzemanyaghiányos éveiben egymillió fagázos teherautó rótta Európa országútjait, zömmel Franciaországban, Németországban és a fában gazdag skandináv államokban, mint a fenti archív fotón is látható. A fagázmeghajtás az ötvenes évekig fennmaradt.